gezond eten, gezond bewegen, gezond leven

Relax

Relax

Relax, dat woord kwam de afgelopen tijd niet in mijn woordenboek voor. Mijn leven stond in het teken van werken, werken en nog eens werken. En dat terwijl ik als geen ander weet dat ontspanning ontzettend belangrijk is. Dit geef ik namelijk ook altijd mee aan mijn klanten. Niet echt het goede voorbeeld dus.

Een paar weken terug heb ik op de rem getrapt. Ik merkte dat ik geprikkeld was, had eigenlijk nergens zin in. Mijn energie was op. Maar toch had ik continu de drang om dingen te moeten doen. Er gierde de hele dag een soort spanning door mijn lichaam. Ook al vind ik het niet erg om veel te werken, onbewust had ik dus stress. Daarom heb ik tegen mijzelf gezegd: RELAX (ja, in hoofdletters).

Relaxen is belangrijk voor je gezondheid

Door (continu en onbewust) stress te ervaren maakt je lichaam verschillende hormonen aan. De 2 belangrijkste zijn adrenaline en cortisol. Als je langere tijd stress hebt, raakt die hormoonhuishouding verstoord. De gevolgen hiervan kunnen groot zijn, bijvoorbeeld:

  • Je slaapt slecht, wordt moe wakker en valt vervolgens ’s avonds niet in slaap, ook al ben je zo moe.
  • Je lichaam raakt uitgeput, omdat er continu hormomen worden aangemaakt (je lichaam moet zich de hele tijd aanpassen).
  • Je hebt een vertraagde spijsvertering, stress kan dus ook invloed hebben op je gewicht.
  • Je hebt nergens energie voor, zelfs nadenken kan soms behoorlijk vermoeiend zijn.

Laten we het maar niet hebben over het risico op een hoge bloeddruk en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Zo ver wil je het niet laten komen! Als je merkt dat je stress hebt, trap dan op tijd op de rem en relax.

Relax, hoe dan?

Relaxen is voor iedereen anders. De 1 vindt het fijn om met een boek en een kop thee op de bank te hangen (of Netflix te kijken). De ander ontspant door een wandeling te maken, een massage te nemen, naar de sportschool te gaan of te gaan hardlopen. Doe iets waarbij jij je volledig kunt ontspannen, je niet hoeft na te denken en vooral niet het gevoel hebt dat je iets moet doen.

Maak tijd voor ontspanning. Zelf blokkeer ik mijn agenda: op zaterdag staat er nu heel groot ‘niets doen’. Ik plan helemaal niets in, heb tijd voor mezelf en zie die dag wel waar ik zin in heb. Zo heb ik afgelopen zaterdag mijn kledingkast opgeruimd, ik heb weer zakken vol voor het goede doel. Daar kan ik dus echt ontspannen van worden. Maar een wandeling naar het strand en daar lekker lunchen vind ik ook heerlijk. Doe dus iets waar jij je goed bij voelt.

Vragen over de hormonen? Of wil je meer tips om te ontspannen? Neem dan contact op, ik help je graag!



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *