gezond eten, gezond bewegen, gezond leven

Doelen

Doelen

Ok, je hebt een doel. Je wil afvallen, gezonder leven, fitter worden, meer energie. Maar hoe ga jij je doel bereiken? Sommige mensen hebben ontzettend veel discipline. Ze zetten een knop om en gaan er helemaal voor. Het lijkt alsof ze binnen no time hun doel hebben bereikt.

Op social media lijkt het alsof het allemaal een eitje is, alsof ze er geen moeite voor hoeven te doen. Waarom lukt het jou dan niet? Geloof mij, de meeste mensen die een doel voor ogen hebben, bereiken dat doel niet. Want je leven totaal op zn kop zetten, doe je niet zomaar.

Bloed, zweet en tranen

In 1 van mijn vorige blogs schreef ik hoe ik een doel had en die behaalde. Ik wilde mijn diploma fitness trainer. En geloof mij, dit was niet makkelijk. Hoe vaak heb ik gedacht, ik stop ermee. Ik had geen sociaal leven meer, zag mijn vriend en mijn vriendinnen nauwelijks. Het voelde alsof ik alleen maar aan het werk, studeren en slapen was. Mijn huis was een puinhoop, deliveroo.nl was mijn beste vriend en ik was niet bepaald de meest gezellige persoon. Het kostte mij echt bloed, zweet en tranen.

Maar ik had een doel voor ogen. Dat diploma halen. De enige die daar iets aan kon doen, was ikzelf. Ik moest hiervoor studeren. Kon ik maar iemand inschakelen die dat voor mij kon doen. Maar helaas werkt dat niet zo met een studie.

Easy peasy. Of toch niet?

Je doel bepalen bereiken doe je niet zomaar. Een knop omzetten en je levensstijl veranderen is makkelijker gezegd dan gedaan. Je bent niet van de een op andere dag 10 kilo lichter. Je bent niet ineens een fitgirl, terwijl je nooit naar de sportschool ging. Je doel behaal je in kleine stapjes. Je zet stappen vooruit, maar ook stappen achteruit. En dat zijn de momenten dat je het bijltje erbij wil neergooien. Hoe lastig is het om een haalbaar doel te stellen? Helemaal als je de kennis niet hebt. Want wat is haalbaar? Wat is een realistisch doel? En hoe bepaal je dat? En nog belangrijker: hoe bereik je dat doel?

In het begin ben je sterk, doe je keihard je best en lijkt het easy peasy. Maar dan komen de verleidingen om de hoek kijken. Dat ene koekje kan toch geen kwaad? Het is zulk lekker weer, zonde om naar de sportschool te gaan. Dat komt morgen wel weer. Maar die morgen wordt overmorgen en daarna volgende week. Al gauw verval je weer in je oude patroon en vergeet je je doel.

Kleine stapjes

Daarom is het belangrijk dat je werkt met kleine stapjes, subdoelen. Die 10 kilo is er niet in 1 maand aangekomen, dus verwacht ook niet dat die kilos er in 1 maand weer af zijn. Bepaal welk doel jij deze week of maand wil behalen en werk daar naartoe. In kleine stapjes. Houd daarbij rekeningen met tegenslagen. Neem je tijd. Zolang je je einddoel maar voor ogen houdt.

Je doelen bepalen en behalen is niet makkelijk. Niet iedereen kan dit alleen. En weet je, het is helemaal niet erg om hulp te vragen. Wil jij afvallen, gezonder leven, meer bewegen en weer lekker in je vel zitten? Vraag dan een gewichtsconsulent om hulp. Woon je in Den Haag of omgeving? Dan ben je bij mij aan het juiste adres.


Related Posts

Wow… de Liebster Award

Wow… de Liebster Award

Wow… Hoe tof is dit? Ik ben door Mariska van Voedzaam en Krachtig genomineerd voor de Liebster Award. Wat een eer! De Liebster Award… … is een online Award vóór en door bloggers. Op deze manier zetten we elkaar in het zonnetje. En ook brengen […]

Winterdip

Winterdip

Ja echt, serieus. Je leest het goed. Het is begin oktober, de herfst is net begonnen. Maar zodra de dagen korter worden, de temperatuur ons in de steek laat en de zon zich steeds minder laat zien, begint het. Mijn winterdip. Het liefst kruip ik weg onder […]



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *